[ إضاءات ]

"من علمني حرفا... صرت به حرا" أستاذي سيف الدين .....| | | | |..... "هناك فرق بين أن تكون عالما، وأن تكون إنسانا" كولن .....| | | | |..... "إن الدعاة اليوم لا يفتقرون إلي الإخلاص... وإنما في كثير من الأحيان إلي الحكمة" أستاذتي هبة .....| | | | |..... "الاجتهاد مبدأ الحركة في الإسلام" محمد إقبال .....| | | | |..... "الطاقة الإبداعية بحد ذاتها مطلب شرعي ومقصد إيماني‏" فالإبداع "صنو الاجتهاد، ورديف له، من الصعب أن ينفك أي منهما عن الآخر" طه جابر العلواني .....| | | | |..... "ولا تزال الدنيا عامرة وديار المسلمين في سلام ما أخبتت النفوس وهبطت ساجدة تردد: "رب زدني علما" محمد أحمد الراشد .....| | | | |..... السياسة ما كان من الأفعال بحيث يكون الناس به أقرب إلى الصلاح وأبعد عن الفساد، وإن لم يشرعه الرسول -صلى الله عليه وسلم- ولا نزل به وحي، فإن أردت بقولك: لا سياسة إلا ما وافق الشرع: أي لم يخالف ما نطق به الشرع فصحيح، وإن أردت ما نطق به الشرع فغلط وتغليط للصحابة" الإمام ابن عقيل الحنبلي .....| | | | |..... "طلب الحرية مقدم علي تطبيق الشريعة... تقديم ترتيب، لا تقديم تفضيل" فهمي هويدي .....| | | | |..... "الإنسان المعاصر إنسان ذو بعد واحد، فاقد الهوية، وصاحب نزعة استهلاكية، وقليل الحساسية تجاه الغير، ويعاني عزلة وضياعا، وهو أسير المرحلة الراهنة، والسرعة الفائقة، والوقائع السريعة الكفيلة بأن تُنسيه ما قبلها، وتتركه يتحفّز لما بعدها" مدرسة فرانكفورت .....| | | | |.....

الأحد، جمادى الأولى ١٠، ١٤٢٨

إلي دفعتي القديمة... إلي دفعتي الجديدة...



بما إني كنت علمي رياضة...
إذن هاكتب التدوينة دي كإني بحل مسألة عبقرية من مسائل الهندسة القلة؛
باعتبار إني لسا طالب!

:: المعطيات ::

عبدو بن خلدون، دفعتي العظيمة القديمة، دفعتي الأعظم الجديدة، فيبس

:: المطلوب ::

حاجات جوا لازم تطلع، وفقط!

:: البرهان ::

بما أن السنة خلاص بتخلص
إذا أنا علي وشك إني أسيب دفعتي العظيمة ..... [1]

برده بما أن السنة خلاص بتخلص
إذا أنا علي شفا الانضمام إلي دفعتي الأعظم الجديدة ..... [2]

بما أن حضرتي بيحب دفعتي العظيمة القديمة
إذا شيء طبيعي ومحوري وجوهري إني أقول لهم ..... [3]

بما أن سيادتي برده بيحب دفعتي الأعظم الجديدة
إذا لازم وقطعا وحتما وأساسي ولابد أقول لهم ..... [4]

بما إن إنا ده وقت امتحانات
إذا الطلبة بتمتحن

بما إن دفعتي القديمة ودفعتي الجديدة طلبة
إذا دفعتي القديمة والجديدة بيمتحنوا ..... [5]

بما إن الكلام ده مهم
بما إن فضيلتي بقاله أكتر من ربع ساعة بيعك علي الكيبورد
بما إن عندي كلام لازم أقوله
بما إن إنتم لازم تسمعوه

إذا اسمعوا وعووا


من [1] و[2] و[3] و[4] و[5] و[6] و[7] و[8]
مهم وحيوي وضروري
تعرفوا
إني بحبكم كلكم طحن
وإني كان نفسي -يعني مش نفسي قوي- أكون معاكم في الامتحانات
وإن إنتم وحشتوني
وإن إنتم بتوحشوني
وإن إنتم هتوحشوني
ومش عيب خالص لو عرفتوا برده إني
بحبك يا فيبس

مهم تعرفوا ده كله
وممكن تعرفوا برده إن أنا بستعبط لإن مفيش [6] و[7] و[8]
فكملوهم من عندكم

#
وهو المطلوب تهييسه




هناك ٤ تعليقات:

غير معرف يقول...

والله انا اللى بحبك يا راجل يا محترم انت يا عبد الرحمن....بجد انت من افضل الشخصيات اللي قابلتها في كليتنا...مش هقولك هتوحشنى وكدة لانك ستظل احد افراد دفعتي بردو وان رفضت انت...سلام يا صاحبى

عبدو بن خلدون يقول...



أرفض
مين
يا
معلم

أنا
ليا
الشرف

عارف
إنتم
هتفضلوا
دفعتي
مهما
حصل

عيط
يا
هيثم

ما
تسيبنيش
يا
هيثم

لااااااااااا

يللا
حتة
فيلم
عربي


Sanaa basha يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
Unknown يقول...

متشكرين جدا يا عبد الرحمن وان شاء الله تتوفق في دفعتك الجديدة ..ودفعتك الفديمة مش هتنساك عشان انت شخص عبقري بكل لفتاتك الظريفة معانا... واحنا كان لينا الشرف انك كنت في دفعتنا... من دفعتك القديمة