[ إضاءات ]

"من علمني حرفا... صرت به حرا" أستاذي سيف الدين .....| | | | |..... "هناك فرق بين أن تكون عالما، وأن تكون إنسانا" كولن .....| | | | |..... "إن الدعاة اليوم لا يفتقرون إلي الإخلاص... وإنما في كثير من الأحيان إلي الحكمة" أستاذتي هبة .....| | | | |..... "الاجتهاد مبدأ الحركة في الإسلام" محمد إقبال .....| | | | |..... "الطاقة الإبداعية بحد ذاتها مطلب شرعي ومقصد إيماني‏" فالإبداع "صنو الاجتهاد، ورديف له، من الصعب أن ينفك أي منهما عن الآخر" طه جابر العلواني .....| | | | |..... "ولا تزال الدنيا عامرة وديار المسلمين في سلام ما أخبتت النفوس وهبطت ساجدة تردد: "رب زدني علما" محمد أحمد الراشد .....| | | | |..... السياسة ما كان من الأفعال بحيث يكون الناس به أقرب إلى الصلاح وأبعد عن الفساد، وإن لم يشرعه الرسول -صلى الله عليه وسلم- ولا نزل به وحي، فإن أردت بقولك: لا سياسة إلا ما وافق الشرع: أي لم يخالف ما نطق به الشرع فصحيح، وإن أردت ما نطق به الشرع فغلط وتغليط للصحابة" الإمام ابن عقيل الحنبلي .....| | | | |..... "طلب الحرية مقدم علي تطبيق الشريعة... تقديم ترتيب، لا تقديم تفضيل" فهمي هويدي .....| | | | |..... "الإنسان المعاصر إنسان ذو بعد واحد، فاقد الهوية، وصاحب نزعة استهلاكية، وقليل الحساسية تجاه الغير، ويعاني عزلة وضياعا، وهو أسير المرحلة الراهنة، والسرعة الفائقة، والوقائع السريعة الكفيلة بأن تُنسيه ما قبلها، وتتركه يتحفّز لما بعدها" مدرسة فرانكفورت .....| | | | |.....

الخميس، ربيع الآخر 30، 1428

حادثة...

أول امبارح...

الثلاثاء...

يوم تاريخي...

أول مرة...

أعمل حادثة...

بالعربية...

...

بدون تفاصيل...كنت راجع من الجامعة...و عبدو راكب معايا.. وصلنا السيدة عائشة، حيث هو المفروض ينزل... إذا به ... نايممممممم...
عبدو...

عبدو...

لا استجابة... قلت أمري لله... أوصله للبيت،
المهم، وصلته، و يادوب خلاص بقرب من البيت... بقيت في السابع، داخل شارع الطيران... *&^% طاخ بوم تش...
هي كانت نص نقل، و كان فيها اتنين، الحمد لله أنا كويس، و العربية كويسة، بس التجربة عندي كلام كتيييييييييييير يتقال عنها... عني، و رد فعلي، و رد فعلهم، و رد فعل الناس اللي معدية... تحليل حاجات كتير قوي... عن الشعب،و عن الحالة المرورية اللي هي دكتور سيف علي طول يقول إنها تعكس كل مشاكل المجتمع... ياااااااااا ربيييييييييييييييي....

بجد.. عندي كلام كتييييييييييييير... بس مفيش وقت خالص خالص خاااااااااااااااالص...

ادعولي كتير... الامتحانات بتخبط... و قايم أفتحلها... ربنا يستر علي هاذوها اللقاء الطاحن... يا تري الطاحن لمين؟؟؟

يا مسهل...

هناك 13 تعليقًا:

عبدو بن خلدون يقول...



بالشفا
يا
معلم

دي
آخرة
اللي
عايز
يسيبني

عمرو طموح يقول...

يسيبك...

هو أنا كده سيبتك...

يا قلة...

لا، هو الصح... إن دي آخرة اللي يوصلك لحد البيت...

يللا هش

عبدو بن خلدون يقول...



قولت
لك
صحيني

بس
واضح
إنك
مش
خبرة

وبعدين
أعمل
إيه
يعني

كان
بقالي
يومين
ما
نمتش

عبدو بن خلدون يقول...



أهم
حاجة
إن
حضرتك
سليم

وإن
نسقك
القيمي
تمام

وإن
نموذجك
المعرفي
بخير

وإنك
لسا
قادر
تثبت
إزاي
الأنا
الداخلية
ممكن
تسيطر
علي
الأنا
الخارجية
باستخدام
نظرية
السلكتين

ومضات .. أحمد الجعلى يقول...

يعنى مش مكفيكم اللى حصل جايين تكملوا الخناقة هنا على البلوج

لا حول ولا قوة إلا بالله

فى مثل كده بيقولوه فى الحاجات دى مش عارف بيقول ايه بس تقريبا بيقول ما جمع إلا لما وفق
ونعم الجميع بينكما ونعم التوفيق

ألف سلامة عليكم يا شباب وكادت البتاعة ال... تفقد اتنين من أهم عناصرها، بس الحمد لله ربنا ستر.

دمتم بخير ونشوفك عن قريب على خير وابقى خلى بالك وانت بتسوق يا طموح، ايه ده مش قادر أتخيل طمو وهو بيسوق أكيد فى حاجة غلط
هههههه

Hammad.. يقول...

عبده حسام

انت يا بني شكلك مغناطيس لكل البلاوي الزرقا والبنفسجي

في حاجة يا بني عندك بتخلي كل السواقين اللي عايزين يعملوا حوادث ينجذبوا لييك

المشكله انها مش حوادث بس
الظاهر ان وشك سمح أوي لدرجة اني انا جومتي اتسرقت مرتين في حياتي ,,, ةالمرتين انت كنت معايا :)

عمرو طموح يقول...

جعلويد الشديد...

و لو ان بالتعليق بتاعك ده هخليها جعلوني مجرما علي رأي عمك مجدي...

أولا، لو افترضنا... فرض جدلي كده، إننا بنتخانق زي مانتا بتقول، يبق احنا نتخانق براحتنا

ثانيا، احنا أساسا مش بنتخانق، و أنا و عبدو مستحيييييييييييل نتخانق أساسا، و بالتالي فده يدل علي إن انت الجهاز المضطلع بعملية الإدراك لديك،و معه سائ الأعضاء الفاعلة و الداعمة لتلك العملية ، بهم خلل عظيم، أنصحك تراجع دكاترة نفسيين، و دكاترة مخ و أعصاب، و أطفال، و أنف و أذن و حنجرة، و مسالك، و كل اللي انت عاوزه، عشان تحاول تشوف حل للمعضلة دي...

و بعدين خد عندك...

أنا بسوق... آه بسوق ياخويا... بسوق من تانية اعدادي كمان... عندك مانع؟؟؟ و بعدين مبقاش إلا سيادتك اللي يقول كده... هههههههههه يا نهااااااااااااااااار ....

يللا، ما علينا...

بس بجد...

واحشني يا دوك... أشوفك في ظروف أحسن من كده

دعواتك بالعبييييييييييييط

عبدو بن خلدون يقول...



لأ
لأ

مقدرش
علي
كده

جعلوه
مجرما
وحماد
في
وان
يوم

زغرتي
يا
أم
حسن

- - -

أولا
جعلوه
مجرما

- - -

علي
فوكيرة
بقى

في
حالتي
أنا
وعمرو
المفروض
تقول
ما
وفق
إلا
لما
وفق

ثانيا
مش
مهم

رابعا
وده
معتمد
علي
ثالثا

:

منطقيا
ما
ينفعش
جملة
واحدة
يكون
فيها
عمرو
وعبدو
ومعاهم
أي
كلمة
من
الجذر
اللغوي
خـ ـنـ ـق

طبعا
باستثناء
إن
إنت
الشيء
اللي
بيتخنق
وهيموت

سعادتك
فيه
تناقض
في
الحد
يا
معلم
كفتة

تاسعا
عمرو
يسوق
براحته
يا
بتاع
إنت

سابعا
بأة
يا
ابن
آدم
رغم
إني
مش
داكتور
بس
تشخيصي
المبدأي
لحالتك
إن
عندك
الآتي

:

ضعف
في
المجري
الأبستمولوجي
إضافة
إلي
انسداد
في
الشريان
القيمي
تزامن
مع
التواء
في
الكاحل
المعرفي

شد
حيلك
يا
جعلو

- - -

ساكند بالألماني بقى

- - -

أجمد تحية
-
بالألماني برده
-
للهر
حماد

إزيك
يا
أيها
القط

طب
أعمل
إيه
يعني

عموما
إبقى
تعالى

لهو
إنت
مش
بتروح
ليه

المهم
قوللي

حد
قصدي
حدة
جت
طلبت
إيدك
ولا
لزا
ستل
ويتن
؟

ومضات .. أحمد الجعلى يقول...

انا الظاهر وقعت فى شلة .... وما حدش سمى عليا

فجأة نسيتم خناقاتكم والوقيعة الكبيرة اللى بينكم وقلبتم عليا.. طيب خير خير

انا بقى هأنده لأصحابى شاهنشى وسلم وايهاب وعبد الناصر وهيما ونيجى نوريكم شغلكم يا حبة ... ولا بلاش لاحسن توسمونى بامراض جديدة ما عرفش لها الطب حتى الىن اسم ولا عنوان

فعلا صدق المثل اللى بيقول مش عارف ايه نامت وايه قامت

محمود سعيد يقول...

يا عم أهم حاجة سلامتك :-)

الحمد لله

omar مشروع بطل يقول...

اهم حاجة ان انت سليم
حمد لله على السلامة يا بطل
وابقى خلى بالك المرة الجاية

وفى انتظار تعليقاتك على الموضوع

sharkawoo يقول...

أحلي حاجة كنت بكلم جعلي النهاردة بردوا لسه مش مصدق إن طموح بيعرف يشوق وإن شكله هيبقي ... يلا مش هقول عشان لا نوقع بين أخيين محترمين :D

علي العموم حمد لله علي السلامة يا قمري وربنا يسترها ...

عمرو طموح يقول...

محمود باشا بن سعيد...

الله يسلمك...و ابقي خلينا نشوفك كده كتير...

--

عمر اللي هو بطل... مش مشروع:)

يا سيدي الله يسلمك... بس هو موضوع ايه اللي انت عاوز تعليقي عليه...؟

--

شرقاوووو، و جعلوه مجرما....

خد بأه انت و هو... واحد من ريحة السكافية و التاني من ريحة الموقع، و جايين يتتريقو... وللا يا شرقاوي اكمنك طويل شوية يعني فكرك مش هعرف أجيبك من قفاك...لا ياخويا.. هنط، و هجيبك برضه.... و بعدين خد عندك يا جعلي... هو يابني كل من كان دفعتك هيدافع عنك؟؟؟ و بعدين خد بالك... هيما و ناصر دلوقتي مش فاضيين خااااااالص... كل واحد فيهم تلاقيه كده ماشي سرحااااااااااااان..... واخد بالك...هههههههه.. أما شاهنشي...فهو ابن حلال مش هيعمل حاجة، هييجي يهدي... و سلم ده بأه بالذات مننا و علينا... و هوبا ده بأه اللي مصدقش إنه ممكن ينصرك... عشان العيش و الكرواسون اللي هما بيسموها أخوة عنده كويسة قوي....

و سلاااااااااااام